Kuna kella kümneks olime oodatud Päästeametisse, siis toimus hommikul ainult üks tund ning seda ka 20 minutit. Selleks oli eesti keel, kus lahendasime töölehte, mis varasemalt lisatööna mõningatele oli. Tuletasime meelde, mis on nimi-,omadus-, tegu- ja asesõna ning panime sõnu tabelisse ning hiljem tähestikulisse järjekorda. Enne seda aga tuli mõte sõbrapäevajärgselt laulda "Kõige suurema sõbra" (Leopoldi) laulu. Seda tegimegi hommikul esimese asjana.
Päästeametisse minekul mõtlesin, et kuna neile polnud plaanis mingisugust töölehte hiljem anda, siis ma lasen neil vähemalt ühe küsimuse tee peal välja mõelda, et nad saaksid kaasa aktiivselt mõelda. Mäletasin enda väljasõite alati nii, et küsimuste korral oli kogu klass vait. Siin oli aga vastupidi- küsimusi tuli tohutult, kohe kui me sisse astusime, siis oli suur kätemeri. Klassi oma õpetaja sellega ise rahul ei olnud.
Siit õppisin ka seda, et lapsed on veel sellises vanuses, kus neil on huvi ja palju küsimusi ning seda ülesannet pole vajagi anda. Või kui anda, siis tuleb täpsustada, et küsimusi esitada pärast seda, kui päästja on oma jutu ära rääkinud, sest äkki tuleb juba jutu sees vastus välja ning jääb üks küsimus vähem küsimata.
Pärast seda tuli mul mõte teha järgneva
päeva loodusõpetuse tunnis üks kihvt grupitöö, mille inimeseõpetuse didaktika
aine raames tegin. Töö koosneb erinevatest osadest ning käsitleb erinevaid
teemasid ning töö eesmärk on see, et õpilane oskaks ära hoida õnnetusjuhtumeid,
väärtustaks turvalisust ja ohutut käitumist, tunneks erinevaid ohutusreegleid,
teaks, kuidas käituda ohtlikes olukordades ja mida teha erinevate
õnnetusjuhtumite korral.
Õpetaja Katrin arvas, et see pole hea
mõte, sest on vaja tunniteemaga õpikust juba edasi liikuda, et mitte maha
jääda.
Sealt kerkis üles ka teema, et peaksin
ikka tundides kasutama õpikut ja töövihikut ning kiiremini teemad läbi võtma.
· Ülikoolis vastupidiselt rõhutatakse
praegu, et igasugune õppimine võiks toimuda läbi erinevate aktiivsete tegevuste ja muude aktiivsete meetodite
abil ning mida rohkem annab ise
teha/katsetada/visualiseerida tuleb lasta lastega teha. Pooldan ise neid
aktiivõppe meetodeid ja nõustun, et peaks iga õpetaja kasutama nii tihti, kui
võimalik.
· Mul on hea meel, et Katrin otsustas mind
lõpuks tagasisidestada ja midagi tundide kohta öelda, sest varem pole väga
suurt kriitikat, kiitust või kommentaare saanud. Arvasin, et see tähendab, et
kõik, mida teen, sobib ja õpetamine sujub. Tuli aga välja, et ma mängin lastega
liiga palju. Leian, et kui midagi saab selgeks õppida muul viisil, kui õpikust
maha lugedes, siis oleks seda hea teha ning sel juhul pole ka vajalik seda
õpikust konkreetse koha pealt lugeda, kui teema käsitletakse teisel viisil läbi
ning kasutatakse näiteks oma materjale, sh töölehti. Kuuldes teise praktikandi
kogemusi samas koolis, siis mõistsin, et GAG on väga vana süsteemi austaja ning
õpik ja töövihik peamine osa igast tunnist. Tundub, et ollakse igasuguste muude
materjalide – töölehtede, programmide, aktiivsete tegevuste, grupitööde jne
vastu – mis on väga kurb. Arvan, et sealsed õpetajad, kes niivõrd toredad ja
meeldivad ja positiivsed on, võiksid käia vahelduse ja värskuse mõttes mõnes
muus koolis, nt. Peetri Koolis vaatlemas, kuidas viiakse läbi tunde. See, et
praktikant tunde lõimib ja erinevaid meetodeid katsetab, on minu arvates hea.
Kindlasti ei tule kõik asjad täiuslikult välja, kuid selleks ma ju olengi
praktikal, et seda kõike katsetada ja õppida.
· Kõige üllatavam oli peamine põhjus, miks pole
hea järgmisel päeval grupitööd Päästeameti, tulekahju ja ohutusteemadel teha. Õpetaja
ütles, et kui lapsed juba õpikud ja töövihikud kooli kaasa võtavad, siis tuleb
neid kindlasti pidevalt kasutada. Vastasel juhul saavad vanemad kurjaks, et
lapsed peavad raskeid kotte tassima, kuigi nad neid vahendeid ei kasutagi. On
keeruline pidevalt vanemate sellistele kirjadele vastata. Arusaadav – muidugi on
vanematega suhtlus keeruline. Siiski on üldiselt
natuke kummastav öelda, et see on põhjus, miks ma ei tohiks õpetajana järgmisel
tunnil teha grupitööd ja tööd teiste vahenditega kui õpikutega, kui selline
mõte on tulnud.
· Arvan, et õpetajana on väga mugav, lihtne ja
tõhus õpiku ja töövihikuga tööd teha küll, kuid praktikal olles peaksin just
kasutama rohkemaid võimalusi tunni teema esitamiseks, kui õpik ja töövihik. Ma
niigi arvan, et olen senise praktika jooksul liiga vähe mänge ja tegevusi
teinud, võrreldes varasemate kogemustega nii vaatlejana kui praktikandina.
Natuke kesine jääks ka tegevuskava, kui peaksin kirjutama igale lehele ainult
õpikute lehekülgi.
· Loomulikult on õpik ja töövihik
suurepärased õpetaja toetajad, selleks need ju ongi, kuid kõike ei pea
üksipulgi ja järjest läbi võtma.
· Leian ka, et õpikus käsitletavate teemade
aktiivsematel viisidel õppimine ei tähenda, et ma riiklikku programmi ei järgi
või vajalikke teemasid selgeks ei õpeta. Kindlasti ei tähenda see seda, et ma
lastega "ainult mängin ja lõbutsen".
· Üritan siis leida kuldse kesktee ning teha
nii õpikust ja töövihikust kui ka mõne õpikuvälise asja sisse tuua, kui vähegi
on võimalik.
No comments:
Post a Comment