Wednesday, September 30, 2015

Iseseisev töö II- Brauseripõhise keskkonna analüüs

Carina Veervald ja Kristi Johanna Vahter

Analüüsides veebikeskkonda http://game-game.ee/forchildren/ leiame, et antud keskkonnas on negatiivseid aspekte palju rohkem, kui positiivseid.
Sellel veebilehel pole sihtrühm konkreetselt välja toodud. Ilmselgelt on tegu lastele mõeldud mängudega, kuid täpset vanust pole määratud. Kõige rohkem paistab silma see, et leheküljel on kõik kirjeldused väga vigaselt kirjutatud. Eeldame, et need tõlked on kopeeritud otse Google Translatest. Paljud pealkirjad ja kirjeldused sisaldavad ingliskeelseid sõnu ning kogu tekst on väga segane ja arusaamatu. Sama moodi on juhised, mis on ilmselt mõetud lastevanematele väga segaselt ja halvasti kirjutatud. Proovides mängida mõnda mängu selles keskkonnas leiame, et need mängud ei ole absoluutselt arendavad. Mängude esitlemisega väga vaeva pole nähtud- kõik mängud on piltidena järjest ritta pandud. Eraldi väga atraktiivseks seda lehte pidada ei saa. Mängud ise aga tunduvad olevat kõrge kvaliteediga. Otsides lehe loojat, mõne mängu autorit või teavet mõne autori kohta, me seda ei leidnud. Samuti ei leidnud me ühtegi kontakti, kuid võib- olla me ise ei osanud õigeid kohti üles leida. Ainuke asi, mis lehel oli olemas, oli tagasiside võimalus- mis omakorda on positiivne. Me ei oska öelda, kas autoriõigusi mingis vallas on rikutud või mitte, sest ühtegi nime me kuskil ei näinud. Üldiselt on mängud jaotatud kategooriate vahel ära ning kasutajatel on raske lehel ära eksida.  URL on väga lihtne ja lihtsalt kätte saadav. Kui kirjutada aadress vigadega või Google otsingusse, siis kahjulike lehtedeni ei jõua, kuid võib viia üpriski sarnasele internetilehele sarnaste mängudega. Võiks öelda, et antud mängud on teatud mõttes lastele kahjulikud- teatud mängud (nagu nt sõjateemalised jm “poiste teemade” all olevad mängud) on väga vägivaldse sisuga ja mõjutavad lapsi halvemuse poole. Lapsi antud keskkonnas ei suunata muudele sobimatu sisuga lehtedele, kuid arvame, et näiteks reklaamid, mis mängude ümber on, pole sobilikud. Esimest korda antud lehte külastades oli üle poole ekraani poolpaljas naine- tegu oli pesureklaamiga ning leiame, et lastelehel sellised reklaamid ei peaks aset leidma. Arvame, et privaatsusreegleid see leht jälgib, sest eraldi ühtegi kasutajat mängimiseks tegema ei pea ning isiklikke andmeid ei küsita ega koguta. Eraldi teavet privaatsuspoliitika kohta me ei näe.
Üldiselt ei soovitaks me seda lehte mitte ühelegi inimesele. Interneti avarustes on võimalik leida kordades paremaid keskkondi, mis toetavad lapse arengut ja on harivad.

Analüüsides veebikeskkonda www.rahamaa.ee leiame, et antud keskkonna sihtrühmaks on lapsed, täpsemalt noored õpilased. Veebileht on tehtud väga kasutajasõbralikult. Keskkonnal on olemas mängujuht, kes seletab kõike vajalikku. Ühtegi käiku ei saa teha ilma, et mängujuht ei seletaks täpselt üle, kuidas asi käib. Alati on võimalus üle kuulata juhised ning vahepeal soovitab mängujuht ka abi küsida lapsevanemalt, kui ise hakkama ei saa. Lapsevanemale on kättesaadav eraldi info selle kohta, mida kujutab endast rahamaa mäng. Mängu disain on mugav ning sisu on huvitav ja arusaadav lastele. Keskkond pakub mitmeid harivaid võimalusi, kuidas aega veeta. Selle mänguga on võimalik lapsel saavutada parem arusaamine sellest, kuidas raha teenimine käib, kuidas seada järjekorda rahaasjad ning kuidas säästa asjade jaoks, mida nad tegelikult soovivad. Samuti õpivad nad lähemalt tundma erinevaid ameteid, alustades talutöödest lõpetades postitädi töödega. Lapsed saavad tänu mängule aru, et raha teenimine ei käi nii lihtsalt. Peale matemaatika lõimib mäng endasse ka näiteks ajalugu- lapsed saavad kogutud raha eest reisida „ajast tagasi“ ning tutvuda erinevate ajalooliste kohtadega. Oleme juba varasemalt mõelnud, et üheks suuremaks puuduseks meie haridussüsteemis on see, et lastele ei õpetata rahadega ringi käima. Lastel on selles mängus aga hea võimalus olla kui raamatupidaja-asjataja ühes perekonnas- talle antakse võimalus luua kõigepealt pere ning siis tegeleda pere finantsilise poolega. Lapsele näidatakse, et kui ostetakse auto ja maja ning kui omatakse veel lapsi ja lisaks lemmikloomi, kulub sellele kõigele igakuuselt väga palju raha. Lastel on võimalik analüüsida, kuidas perel läheb uurides koos mängujuhiga pere väljaminekuid ja järgmise kuu kindlaid sissetulekuid. Lastele selgitatakse iga samm konkreetselt ära ning nii õpitakse juba varakult rahaga ringi käima ning mõistetakse, kuidas rahaga toimetamine käib, kuhu see läheb ning kuidas on võimalik toime tulla ja näiteks säästa, et meelepäraseid asju endale lubada. Lisaks esitatakse lastele erinevaid harivaid küsimusi kogu maailma kohta. Õpitakse ka lahendama mängus ilmnevaid probleeme, mis sarnanevad igapäevaelus olevatele küsimustele ning laps õpib neid lahendama- näiteks, mida tuleb teha, kui printer on katki läinud, külma ilma puhul on jäätunud torudes vesi või millise kaabeltelevisiooni pakett oleks kõige mõistlikum osta. Mängul on ka palju muid huvitavaid lisasid ja saladusi, lapsel ei hakka kunagi sellel lehel igav.
Keskkonna visuaalne pool on ääretult hea. Keelekasutus on keskkonnas hea, tekst on ilma kirjavigadeta ning lauseehitus on loogiline ja arusaadav. Keskkonnas liikuda on üpris kerge, alati on võimalus tagasi minna ning eksida ära on suhteliselt võimatu. URL on veebikeskkonnal lihtne ja kättesaadav. Kui kirjutada aadress Google otsingusse kirjavigadega, siis võib sattuda laenu pakkuvatele lehtedele, kus lastel sugugi kasulik olla ei ole. Veebikeskkond on kättesaadav ka Ipadis ja Iphone`is. Sisu ja teenused on kättesaadavad ka kuulmiserivajadusega lastele. Kõik selgitused ja juhised on olemas ka eraldi trükitud versioonis. Veebikeskkond ei sisalda lastele ebasobivaid materjale. Kergesti on kättesaadav info veebikeskkonna teenusepakkuja kohapealt. Loojate nimed on kõik kättesaadavad keskkonna lisainfo juures. Keskkonna sisu on asjakohane ning ei rikuta kolmandate isikute autoriõigusi. Keskkonnas jälgitakse privaatsusreegleid, ei toimu kontaktandmete kogumist. Kõik isiklik info on privaatne. Keskkonda registreerimisel soovitatakse kasutada vanemate abi, kui tekib raskusi. Keskkond on täiesti reklaamivaba.
Üldiselt soovitaksime keskkonda kõikidele lastele, kes tahaksid rohkem teada saada raha olemuse ja tähtsuse kohta. Tegemist on äärmiselt põneva ning hariva mänguga.

Veebikeskkonnad erinevad omavahel kõige rohkem selle poolest, et teise mängu puhul on tegu väga hariva ja korralikult välja mõeldud mänguga, millel on tohutult positiivseid aspekte, kuid esimese veebilehe puhul ütleks, et positiivseid aspekte on väga raske leida ning arendavad need mängud seal keskkonnas ei ole. Erinevus seisneb ka selles, et ühes keskkonnas on koos tohutult palju erineva sisuga mänge ning teises keskkonnas on üks suur, kuid sisukas ja mitmekülgne mäng. Esimeses keskkonnas on palju reklaame, kuid teises pole ühtegi. Teine keskkond on väga kvaliteetne.
Keskkonnad sarnanevad selle poolest, et mõlemad on suunatud lastele. Mõlemas keskkonnas on mängudes hea graafika.

POSCON - "positive online content" - "positiivne veebisisu".
POSCON veebi kriteeriumite põhimõte on muuta laste jaoks interneti kasutamine võimalikult turvaliseks. Oluline on, et lapsed saavad kergesti ja ohutult nautida Interneti ja mobiiliseadmeid.
POSCON aitab selgitada välja, kas tegemist on laste jaoks turvalise lehega.
POSCONi kriteeriume saavad hariduses kasutada õpetajad ja lapsevanemad. Sellega saab kindlaks teha, kas vastav keskkond on sobilik lastele endi harimiseks.




1 comment:

  1. Analüüs asjakohane ning vastab nõuetele. Olete olnud põhjalikud ning saanud aru POSCON kriteeriumite üldisest mõttest. See on oluline tööriist nii õpetajale kui lapsevanemale. Eriti kui tekib küsimus, milline veebisisu on positiivne ja milline mitte. Poscon võimaldab veebisisu kontrollida ning pakubki kriteeriumeid, mille järgi seda teha.

    ReplyDelete