1) Minu intellektuaalne omand tähendab neid õigusi, mis kaasnevad autoriõigusega, kui olen midagi loonud ehk minu õigused minu loodud loometöö tulemustele. Intellektuaalne omand on õigusharu, mis kaitseb inimmõistuse poolt loodut. See jaguneb omakorda kolmeks: tööstusomandiks, autoriõiguseks ja autoriõiguse naaberõigusteks. (http://www.hkhk.edu.ee/autorioigus/phimistete_selgitus.html)
2) Näiteid teostest, mille autor ma olen- erinevad koolitööd (esseed, kirjandid, referaadid jpm), kunstitööd, tantsud, filmid, fotod mida olen teinud. Varem ei ole mõelnud oma teoste kaitsmise peale. Siiani olen teinud seda lisades töödele juurde oma nime. Autoriõigus tekib, kui oled oma teose loonud. Autoriõiguse saamiseks pole vaja seda ametlikult vormistada. Piisab, kui teos on originaalne ja seod oma teose nimega.
3) Avatud sisulitsents tähendab vaba kasutamise litsentsi ehk teose autoril on õigus anda luba oma teost vabalt kasutada seda kopeerides ja muutes ning millegi muu loomiseks. Litsentsid on tingimused, kus on kirjas, mida täpselt selle teosega teha võib. Teost muutes tuleb alati viidata autorile. (https://www.okia.ee/blog/2011/02/creative-commons-legaalsed-tasuta-materjalid-internetis/)
Litsents on mõeldud kasutusjuhendite,
õpikute ja muude juhendavate materjalide jaoks. Kõik koopiad lähtematerjalist, isegi muudetud kujul, peavad olema sama litsentsi all.
4) Õppetöös on oluline autoriõigust silmas pidada, et vältida nii õpetaja kui ka õpilaste poolt autoriõiguste rikkumisi, eriti seda, mis puudutab avalikke teoste kasutamist, sest seda tehakse väga tihti ja igapäevaselt. Samuti on oluline osata ise taodelda luba, et kasutada autoriõigusega kaitstud teoseid.
5) Ilma autori nõusolekut küsimata ja tasu maksmata võin tema teoseid kasutada siis, kui need on avalikud teosed. Avalikud teosed on kõik ilma autoriõigusteta teosed ning samuti need teosed, mille autoriõiguse kehtivustähtaeg on lõppenud.
Samuti võin autorilt luba küsimata ta teoseid kasutada, kui teos on avatud sisulitsentsiga ning kui ma kasutan neid ainult teaduslikel, hariduslikel, informatsioonilistel ja õigusemõistmise esmärkidel, kuid mitte näiteks ärilistel või muudel eesmärkidel, kus mängus on oma kasu.
(https://www.riigiteataja.ee/akt/12957346?leiaKehtiv)
6) I kooliastmes selgitaksin lastele lihtsamalt, et igal tööl on oma autor, olgu selleks, siis joonistus, kirjatükk või pilt ning selgitaksin mõne hästi konkreetse ja lihtsa näite abil ja neile lähedase situatsiooni kaudu, mida on õige teha ja mida ei tohi teha ning mis siis võib juhtuda, kui valesti käitutakse. (Mari tegi maal pilti lehmast ja näitas Tiinale. Tiinal on vaja loodusõpetuse tunniks jutt lehmast ning ta mõtles, et väga hea oleks kasutada näiteks Mari tehtud pilti, et toetada oma koolitööd. Mida peab Tiina tegema? Samm 1, samm 2 jne..).
Minu loodud küsitlus on aadressil:
Üldiselt on Google vorm on väga hea
võimalus igasuguse küsimustiku, uuringu, tagasiside ja palju muu koostamiseks
ja läbi viimiseks. Õpetajal on google vormi kaudu võimalik läbi viia mõni test, iseseisev
töö või hoopiski küsitlus mõne ürituse, päevakajalise teema, mõne sündmuse kohta
ning seda vastata anonüümselt. See on kiire ja mugav viis, kuidas vastused
kiiresti õpetajani jõuavad ilma, et peaks liigselt muretsema paberimajanduse
pärast.
Vastused põhjalikud ja asjakohased. Kodutöö arvestatud.
ReplyDelete