Carina Veervald
Tegevuskava
09.12 katsetele
Viin 9. detsembril läbi
Tallinna Reaalkoolis 2. klassiga katsed, mis hõlmavad teemat vesi, vee olekud
ja lahustumine. Teema valisin sellepärast, et tegu on kõige olulisema ainega
meie elus ning et lapsed saaksid selle kohta rohkem teada. Arvan, et see teema
on lastele kõige lähedasem(valikus olevatest teemadest) ning tehes läbi antud
katsed õpetavad need kindlasti palju uut ja kasulikku ning kinnistavad
varasemalt õpitu.
Katsete tegemiseks on
aega 2x 45 minutit. Vajalikud IKT vahendid on arvuti, internet, projektor.
Projekti eesmärk on avardada
laste teadmisi vee kohta (millist olulist rolli mängib vesi meie elus, vee
lahustuvus, vee tihedus). Eesmärk on ka loodusõpetuse tund teha huvitavamaks
just läbi põnevate katsete sidudes praktiline osa teooriaga. Oluline on ka
selgitada üleüldiselt katse olemus ja ohutuslik pool- mida tuleb teha, mida ei
tohi teha, miks ei tohi teha. Ohutus ja turvalisus katsete läbiviimisel on tagatud
ning lastele korratakse vajalikud reeglid üle.
HÄÄLESTUS(10 min)- näitan ekraanil esitlust ning arutlen
õpilastega erinevatel küsimustel:
·
Mis on vesi?
Millest koosneb? Kus looduses leiab vett?
·
Kus veel vett
leidub? Kui palju on inimeses vett?
·
Vesi ümbitseb
meid kõikjal, kuulub kõikide organismide koostisesse. Täiskasvanud inimese
kehas on 40 – 60 liitrit. (võrdlus nt.
piimapakiga)
·
Vesi katab 70%
kogu Maa pinnast.
·
Miks just vesi on
kõige tähtsam?
TUNNI KÄIK(20min+10min-1.katse+30min-2.katse)
·
Veel on erinevad
olekud- VEDEL(näide), TAHKE(näide), GAASILINE(näide)
·
Näitan, et
vedelas olekus võtab vesi anuma kuju ja lisan, et tahkes olekus säilitab vesi
anuma kuju.
Mäng, et
selgitada teemat VEE TAHKE, VEDEL, GAASILINE OLEK- temperatuurid, vee muutumine jääst auruni. (Mõtlen enne tundi, kas ja kuidas seda
võimalik on teha, sest klassis pole eriti ruumi- lauad/toolid tõstan enne
klassi sobivalt ümber).
Märgin põrandale
(kasutan mitmemeetrist nööri ja suuri silte) kaks ringi üksteise sisse nii, et
neil on ühine keskpunkt. Kõige väiksem ring peab olema nii suur, et kõik (ilmselt mitte- siis mingi teatud arv) õpilased
mahuvad seal sees üksteise kõrval tihedalt seisma. See on „jääkuubik“. Järgmine
natuke suurem ring on „kauss“. Sellest ringist väljaspool on „keskkond“.
Õpilased on Veeosakesed. Õpetaja ütleb kõigepealt, et vesi on tahkes olekus
ning Veeosakesed liiguvad „jääkuubikusse“ kokku, hoiavad enda ümbert kinni ja
lõdisevad. Seejärel hüüab õpetaja, et vesi on vedelas olekus ehk jää pannakse
nüüd kaussi ning jää hakkab sulama. Nüüd liiguvad Veeosakesed kausis ringi ja
vahetavad kohti. Enam ei lõdise. Viimaseks ütleb õpetaja „gaasiline“ – ehk vesi
läheb keema ja Veeosakesed aurustavad kausist „keskkonda“. Sellel ajal võivad
Veeosakesed mulksuda „Mulks!“ (veest tulevad välja hapnikumullid). Nüüd
liiguvad nad kaootiliselt ja võivad kokku põrgata- selle tähistamiseks löövad
Veeosakesed omavahel plaksu.
Lisaks võin mängu
lõpus küsida, et mis temperatuuril vesi jäätub/jää sulab ja millal vesi keeb
ning võin paari ringi teha nii, et ütlen temperatuuri ning õpilase ülesanne on
õigesse olekusse muutuda (nt.-5° juures
liiguvad jääkuubiku alasse).
·
Vee omadused- värvuseta,
lõhnata, maitseta. Vedelikus olekus võtab vesi anuma kuju.
Tihedus- vedelal olekul kõige suurem, jääl väiksem,
gaasilisel veel väiksem.
Katse 1- AINE TIHEDUS
Katse
tegemiseks on tarvis
·
2
muna
·
2
kaussi
·
sool
·
vesi
·
Panen mõlemasse kaussi võrdselt vett
·
Lisan esimesse kaussi 9 supilusikatäit soola
·
Asetan ühe muna soolasesse vette, teise
tavalisse
·
Arutleme, mis juhtus
·
Soolases vees
jääb muna hõljuma, sest see vesi on tihedam kui tavaline vesi. Muna ei suru oma
raskusega nii palju vett enda alt välja.
- SURNUMERI- maailma kõige soolasem veekogu.
Suure soolsuse tõttu ei ela seal taimi ega loomi.
- Selle katsega said teada põhjuse, miks
pole võimalik surnumeres ära uppuda.
·
Viin läbi
järgmise katse:
Katse 2- AINETE LAHUSTUVUS VEES
ü
Jagan lapsed ~5
liikmelisteks gruppideks.
ü
Räägin, mis
hakkab toimuma ning jagan kätte töövahendid (topsid, keedusool, suhkur, toiduvärv, õli, tärklis, külm vesi, kuum
vesi- keedukann-
kas saan koolist või toon ise?) ning tuletan meelde ohutusnõuded (kuum vesi, aineid suhu mitte panna).
ü
Jagan kätte ka
tabelid, kus on vaja märkida, kas ained lahustuvad, lahustuvad halvasti või ei
lahustu üldse. Enne märkimist saavad lapsed teha ise ennustuse (hüpotees),
millised ained kuidas lahustuvad.
ü
Tuletan meelde,
et kõigil on grupis omad rollid- kes kirjutab, kes kallab aineid, kes
kontrollib. Kõik jälgivad loomulikult katset ning vajadusel saab rolle
vahetada.
ü
Tehakse katse- iga grupp saab lauale topsid
ning jagatakse gruppide vahel ära- kes saab külma ning kes saab kuuma(!) vee.
Õpilased hakkavad katsetama (õpetaja juhendamisel)- erinevatesse topsidesse
hakatakse lisama erinevaid aineid (keedusool, suhkur, toiduvärv, õli, tärklis)
ning vaadatakse koos, kuidas aine lahustub (vastav tulemus märgitakse
tabelisse).
Erinevatel ainetel on erinevad omadused. Kui nad
reageerivad veega, siis näeme, millised ained on vees hästi ja millised
halvasti lahustuvad ning millised ained ei lahustu üldse.
ü
Seejärel võib ka
tabeleid vahetada- kes mida arvas ja millised on tulemused erinevate gruppide
vahel.
Katse 3- KIHILINE VEDELIK
Ma ei
tea, kuidas ajaliselt jõuab, aga tahaksin ka mõnda lõbusamat katset läbi viia,
midagi sellist:
(Kas siis
koos erinevate objektidega, et näha, mis mille pinnale jääb või siis lihtsalt kallata
ühte pudelisse õli, nõudepesuvedelikku, siirupid, vett toiduvärviga...)
KOKKUVÕTTEKS(10 min)-
võin teha eraldi lehe/võime ka lihtsalt rääkida (võin
lisada juurde):
Vesi koosneb kahest
elemendist- ................ ja .................. .
Jää hõljub vee
peal/vajub põhja, sest jää on veest kergem/raskem.
Millisel temperatuuril
vesi külmub? ...°C Sel juhul on vesi ............................
olekus.
Millisel temperatuuril
vesi keeb? ...°C Sel juhul on vesi ............................
olekus.
Puhtal veel on maitse/ei ole maitset.
Mida
lapsed uut täna õppisid? Milliseid küsimusi tekkis? Kuidas meeskonnatöö sujus?
Mis kõige rohkem meeldis?
Iga
üks ütleb ühe asja, mis tänasest meelde jäi.
VAJALIKUD
TÖÖVAHENDID:
·
MÄLUPULK (ESITLUS)
·
KATSE 1
(vee tihedus)- 2 MUNA, 2 KLAASI,
MERESOOL (vesi)
·
MÄNG 1(
vee olekud)- NÖÖRID, PABERID
·
KATSE 2- (vee
lahustuvus)- TOPSID, LUSIKAD, KEEDUSOOL, SUHKUR, TOIDUVÄRV, ÕLI,
TÄRKLIS, KÜLM VESI, KUUM VESI- KEEDUKANN,
PABERID
·
KATSE 3 (kihiline vedelik)- SIRGE KLAAS,
TOIDUÕLI, SIIRUP, TOIDUVÄRV, VEEKANN, ASJAKESED (vesi).


Tegevus asjakohane ja vastab kriteeriumitele. Hetkel sain sul minuteid 70, 2x45min peaks kokku tulema 90min.
ReplyDelete